Monday, March 25, 2019

++the one with Jakarta | funny things

Nampaknya, seperti biasa, janji tinggal janji ya. Byk gila benda tak tercerita.Wey, kalo korg pelupa mcm aku, aku rase, writing things in blog best sgt boleh kembalikan byk nostalgia.
Some people prefer to keep it in a diary, for me, diary boleh hiang, berat, sukar. blog ni, ko bole bukak anywhere.

Oklah, this time, a ramblings about our Jakarta Tai-Tai trip.
A trip to mostly, relax, being happy, gossip, santai-santai aja. setiap hari kami hanya makan, gi urut, lepak, makan, tido, repeat.
If it is up to me, i would have been forgotten about all these funny things, happened, during our trip, tapi, nasebaik si cikcur (FS) ni dok menulis semua benda yg terjadi kat henfon dia. BRAVO cikcur!

So, im gonna paste here, and will elaborate the ones yg aku ingat.

1. Jual cabe utk pojan, shopee rm6
- bende kelakar ni ialah sbb pojan dok instatorykan betapa dia beli banyak2 cabe jakarta ni, (rujuk gamba), kat shoppee dgn harga RM6. so si MMTK dgn senyumannya, berkata, "baiklah! aku nak beli bebyk dan jual kat pojan!" (sbb kat jakarta harga nye rm3 sejah).

- tatau kenape takde nombor 2 ni pacat???

3. Gosok hilang parut/perut8
- ok ni terjadi mase tgh massage on the 1st day. semasa tukang urut tgh scrubbing, aku tanye dia, scrub2 ni boleke hilangkan parut? yg mengurut tu tekejut dan tanya balik : "hilangkan perut??"
pastu aku dgr si cikcur tergelak dari bilik sebelah. Jibaka!
- ralat: sebelah bilik massage aku ialah bilik nyza. so dia kot yg gelakkan aku dari bilik sebelah.

4. Cp ditutup bdn. Org lain tak. Mebi sbb aku tayangkn centu je.
- ahahahahha. bodola pacat ni, ni pon dia nak tulis.
this is when pengurut dah lumur scrub, so lepastu dia biarkan kami kering. diorg ni kesejukkan sbb tak ditutup dgn towel. "aku ditutup. maybe sbb aku tayangkan centu je?"

5. Malas nk lyn aku. Mak aku anta anak skul agama
- kami bercerita mengenai si muzium kot mase ni. sbb dlm twidder, kami diskas pasal citer2 nostalgia zaman sek rendah. si muzium ni, punyala banyak tv yg dia xtau/xtgk. so kami dok cakap, oh maybe sbb johor ade sekolah agama petang2 kot. pastu aku pon cakapla, eh aku pon sek agama. setiap petang. maybe sbb mak aku malas nak layan aku, dia anta aku gi sek agama pepetang.

6. Check price gadien n hypermart: yes kita juara
- ni definitely si MMTK. setelah bershopping gala di guardian plaza gajah mada, baru kami pergi ke hypermarket. MMTK dah risau, cis apsal kite dah membelibelah dulu without checking harga tempat lain. so dia terus menggelupur pergi cek price2 brg22 yg kami perli di guardian tadi. "Yes, hypermart ni lagi mahal! kita juara!"

7. Org tu dh X de idea dh nk urut
- ahahhahahaha. sambil menaip pon aku nak tegelak ni. ni ayat siapa ya. pacat kot.
kesahnya, bila mana, urut lama sangat, sampai pengurut tu dah xde idea nak urut ape dah... ahahahha

8. Jambu thailand mahal? kita g thailand je
- so mase jejalan di plaza gajah mada ni, aku dan nyza ternampakla jambu thailand yg nampak enak, tp mahal.
2-3 kali kami lalu dan mcm nak beli tp x beli2 sbb memikir dia mahal.
selepas tu, mase dah duduk nak makan dgn si mmtk:
MMTK jawab: ha, bape inggit?
kitorang: hmm... mcm dl 6 hengget. mahal gak kan?
MMTK: AAAHHHH, MAHAL! Takyah beli jambu thailand tu! Kalau nk mkn jambu thailand, kita gi thailand aje!

9. Air? inilah air aku (bakso)
- ini mase tgh order2 bakso. waiter tanye nak minum apa. semua org dah order air. so bila dia tanya kat aku nak minum apa. aku cakapla, ini la air aku: air bakso tu.


-ok ini ralat utk explanation item no,9 ni, ni explanation sebenar from the diary-writer: cikcur:
Ni adalah bila MMTK lembap dtg terhegeh2 nk order (sbb dia gi beli apatah dkt atas smpi dtg lewat ke restoran). Dia kan suka nk meniru2 kau CP. Ms tu ko n nyza punya dh smpi dan ko dh mcm start mkn. Then MMTK belek2 menu, waiter dtg tnya nk mkn apa, MMTK pon MCM TUNJUK KO PUNYA SMBIL TANYA: KO MKN APA cp? ko minum apa?
CP jwab la makan sekian2. Then ms MMTK nyer soklan ke 2 tu la ko tunjuk mangkuk kau dgn ketakutan dan jawab: ni la air akuuu

10. Pbahagian brownies 2 opis, tinggal 8. 1 bg PT. Mak dia mkn, sblpb dh tahu jadual bila jmpa dokter. Taktik org tua. Mak nyza pon minom mengkudu
ok, aku IF skarang!
*dan bila tiba waktu makan seterusnya, dia tetap makan sebaldi lagi
- ini perbincangan mengenai mak mak masing2 yg dah tau jadual bila nak jumpa doktor utk check gula/darah.
mak MMTK tu kencing manis, tp dah tau dah seminggu b4 jumpa doktor baru la tak makan manis segala.
mak Nyza lak, seminggu sebelom jumpa doktor barula minum segala jus mengkudu bagai.

11. Minum air kosong dr muda, kena gak trus minum air gas all the way.
ini bapak nyza. punyala dari kecik tak minum manis. akhirnye dah tua ni, ade gak kencing manis. NAH hamekkau, terus dia minum carbonated drinks setiap hari! ahahhaha

12. Cebisan ats meja wanton lipstik cp, dia amek ltk dlmangkuk dia
- ini MMTK tuh. refer gamba bakso aku diatas tadi. ade wantan dan aku taknak, so aku kasi cikcur. tp aku dah gigit sikit. so cikcur patahkan bahagian yg aku gigit tu sbb ade kesan lipstik aku, dia letak cebisan tu atas meja.
tiba2 magically, cebisan tu dah takde. rupa rupa nya MMTK dah makan! ahahahhahahahaha

13. Aku akn IF lps ni (mkn sebaldi)
- ini semorg esp nyza. dari awal nak IF nak IF. tp tiap hari makan sebaldi.
- ini ayat cikcur:
Ms ni IF baru dibincang dlm grup so mcm berazam nk IF. Masalahnya ttiap kali time makan, Nyza (terutamanya) makan sebaldi smpi kenyang, lepas tu declare dgn bagga:

14. Cp wax misai smpi janggut: aku lelaki sbenarnya
- ya! aku sebenarnye lelaki ke?
- ralat, ini ayat cikcur:
aku bgtau kos waxing mahal dkt sini... and aku buat misai. ko x nak kalah bgtau ko buat misai+janggut. aku terkejut lalu kau kaver malu dan kata: ha... aku lelaki sbenarnya...

15. Tutup dagu bila bgambar
- ini aku. ferreal. dagu mcm lembu!

16. Irn suh buat love dkt tetek
- ini ape? aku dah lupa.
- ayat cikcur:
Kita amek gmbr ramai2, irina x puas ati sbb dia mcm pose tersasar lalu nmpk mcm tetek dia tersembul. maka dia terus arahkan: alaaa.... CP, nnti ko buat love (sticker) dkt tetek aku ye?

17. Nyza mkn jatuh, kesat msk mulot irn suka mcm inzal
- ini ape? aku dah lupa.
- ayat ckcur:
kita di J Co ms mlm tu, then Nyza mkn donut yg ada filling kot. dia gigit belah ni, filling tu terkeluar belah sana lalu jatuh atas baju dia. nyza kesat guna tisu, MMTK buat muka x puas ati... rugi2 dia kata. Then nyza ggit lg skali, pon terkeluar belah sana dan menitik lagi. kali ni nyza guna jari scoop icing dan suap dlm mulut. terus MMTK: haaaaa......... *muka puas ati inzal gila

18. X sedar totok. Cp kata dia x buat and tinggalkn aje
- ahahahahah ya! aku punyalah kesedapan di totok wajah (facial/head massage yg sedap gila). sampai tetido2 aku. tp si MMTK ckp, dia tetido sampai x sedar langsung bila masa diorg totok wajah dia. aku rase, diorg tak totok pon wajah irina sbb masakan dia x terjaga langsung? kan!?

19. D xandra inspired. Ada org tiru dxandra
- ini MMTK lagi. kitorg dok wonder kenape lah nak beli perfume inspired mcm dxandra tu, dan kenapa la dxandra yg inspired perfume je tu pon nak diciplak org! ruparupanya si MMTK tu pon antara pembeliya!

20. Bau pc kamel library.
- ini puas aku ingatkan semorg. kenape takde sape ingat ek. pakcik kamel, our pakcik yg jaga library sekolah, ada bau perfume kuat yg aku ingat sampai skrg. tapi xde sape ingat. huhu.

21. X sedar gmbr aksi makan kepala cp by pacat ms minum j co. Biri x sedar. Rupanya tgk diri 
sendrek aje.
- ini mmg teruk tau! kite dok diskas dan gelakkan pacat dok makan kepala aku, si mmtk ni dok tgk diri sendiri je!

22. Lama sket crembath segala dr sblm ni
- ni katmane cikcur?

23. Lapar smpi beli nasik 5 org
- ini biase

24. Nyza - x kesah apa masaj ke cream bath ke yg penting aku disentuhi.
- ahahahha ni mase hari pertama sampai hotel, lepas check in dan lempar segala beg, kami terus begegas nak cari tempat massage. dan berdasarkan rating dlm intenet, katanya pusat massage delta spa ni bagus bangat. kami pon gigih jalan ke delta spa yg terhampir dgn hotel, sbb dekat. bila sampai je depan pintu dia yg ala ala suram suram mistik tuh, pak guard terus jerkah kami " heyy, ini utk priya sahaja!"
wow garangnya pakgad. apakah maknanya semua ini!
rupa rupanya! itu pusat massaga org2 lelaki weh! we donno for sure what's inside, apa perkhidmatannya, sgt lah nggak kejelasan. maka dgn perasaan sedih itu, kami pon gigih la cari pusat spa lain yg dekat2. jumpa la tempat kedua ni, x ingat apa namanya, takde massage la pulak, hanya ada facial dan meruncing2 wajah ke ape tah lupa dah... saddihhhhh sgt. terus rase ahhhh...
maka kami pon google lagi ape pusat2 yg ade, massage ke, salon ke, anything la sampai nyza cakap:
"aku x kesah lah massage ke, buat rambut ke, manicure ke, apepela asalkan aku di sentuhhinnnn!"
ahahahhahahaha

25. Mintak refill jar cokelat, tp smpi sudah x dtg. Kalau tahu aku korek smpi habis. Now, apa aku nk buat dgn roti ni?
- ini mase breakfast di hotel. si mmtk tgk balang coklat spread tu dah licin, maka dia suruh waiter tu refill, dan waiter tu pon amekla balang tu utk refill. tapai selepas beberapa ketika still x muncul2, sampai aku cakap ahh takdenye dia refill, ko berhenti berharap sejahh.. so mmtk pon seddeyh sbb dia dah bakar siap siap dah roti utk makan dgn coklat spread tu ahahhahahhahaha. dan rase rugi x licinkan balang tu bebetul b4 serahkan kat waiter tuh.

26. Jimat data, last day tinggal 1.3 lagi!
- ini mmg heren, aku punyalah bejimat2 data sbb taknak jadi mcm kat canada x cukup data tu sbb buat igstory. tetibe mase lastday tgk tgk ade lagi 1.3gb! whatttt???

27. Cp - mungkin data ditambah sec diam
- ayat pacat ialah:
rentetan item 26.... korang mcm x percaya knapa data still byk gila. lalu ko berteori - mungkin data ditambah sec diam
hahahahahahah bodonyaaa

28. SELASA: Nk buat Insta stori byk - biar org keje baca. Sape suh kau keje?
- ayat pacat:
ko mintak opinion nyza... ms kita nk balik tu sbb nk abiskan data agaknya. ko tnya: eh, ok ke kalu aku uplod byk2 igs ek? org2 yg tgh keje mesti nyampah ngan hapload melambak2 aku ni. nyza kata eh igs kau, sukati kau la nk hapload byk bila2 masa!
ko mdpt sokongan rakan terus naik ekor: hah, biar la kan org keje baca. Sape suh kau keje?*ttibahhh kau jaki ngan org yg tgh keje
- hikhik sorry gaesss

29. Luggage balut x kuarkn tali. Buat tali sendrek cp x puas ati. Dia nk sling bag
- hehe. yela. alang2 buat tangkai luggage tuh, buatla terus sling nya kan?

30. Lorong tepi - mesti aku x muat

31. Balut sendiri clingwrap, smpi klia kluar dr kelongsong
- ini mase di canada. punyala berjimat sampai beli sendiri clingwrap dan wrap sendiri, akhirnye boot aku terkeluar dari kelongsong cling wrap tuh :(

32. Telekung syurga
- Ni si nyza yg sgt berpuashati dgn telekong mahalnya yg alala konfem masuk syurga. telekong syurga katenye.

33. Tanah abang jd tanah saudara

34. Wardah dr lipstick jd smpi ke syampu
- well, aku beli segalagala jenis produk keluaran wardah ni. sampai shampoo pon aku nk beli, tp nasebaik shampoo kat rumah byk lagi, so aku beli conditoner je (skrg dah habis ok!)

35. X tenggelam perut
- ini pon aku. mase mandi milk bath dlm bathtub marthatilaar. perut tak tenggelam. sedih . :( sbb buncit. :(

No comments: