Thursday, August 22, 2013

++the one with suku negeri

olih kerana irina suh aku update blog setiap sejam, daku pon ikot lah seruan nya ituh...
(hahahaha. tayah nak alasan2 kalo ko mmg tgh xde keje kan.)

kali ni aku terpanggil nak ckp psl suku kaum di negeri aku.

selain daripada tidak boleh mewariskan harta pusaka,
(read: tanah pusaka turun temurun dan harta pusaka ya,
bukan harta sepencarian ya.
ko kalo kaye raye & kalo ko kawen dgn gadis n9, tidak lah harta ko jatuh ke tgn gadis itu ok sbb ko punye harta tu bukan harta pusako kitorg, jgn nak kecoh sgt)
anak2 negeri juga tidaklah boleh berkahwen sesame suku.

saintifiknye, satu suku ini (kite follow suku belah mak, bukan belah ayah), kalo kite kawen se-suku, genetikally akan bercanggah yg boleh mendatangkan kesan2 sampingan dari segi kesihatan mahupon keberangsangan gitu kononnyelah,
acik pon kureng ingatlah kajian saintifik ni, tp, acik mmg tak minat pon kaum sesuku acik kan.
acik kan minat dgn kaum2 peribumi. hehehe..

ok, so arituh acik donga donga lah lagu budak rembau tu.
yg nyanyi lagu rembau most wanted yaw tuh,
dan yg ni merefer ke lagu duit den botingkek tingkek tuh lak,
salah satu ayat dlm lirik dia ade sebut begini:

Koba'an kek seluruh kampung
Duit korteh nk dilambung
Kayo bona laie sombong
Keto kek umah bersusun
Itu gayo payo kumbuh
Jadi menantu memang untung
Tak payah nk bukak warung
Duit tak abih bersambung-sambung

wahhhhhhh. "itu gaya paya kumbuh, jadi menantu mmg untung"
wahhhhhhhhhhhhh.
itu suku acik tuh. wahhhhh..

*pegang kipas tangan dan pakai sunglass*

ko jgn main2 ok. duit tak abis bersambung2 kau!

satu:
duit tak abis besambung tekau! mano x abis nye tah aku pon x paham,
duit aku manjang abisssssss je... mak aku ni paya kumnuh murtad ke hape??? nampak nau menipunyooooo...
dua:
maknanya budak rembau tu se suku dgn aku...
alaa, x dapek acik nak masukkan dlm list calon suami. hahahhahahahha
tiga:
kalo family mak aku x jahanam, mungkinla boleh jadi kaya duit menimbun2 kot.
paklang aku tokey gotah sekerap. alhamdulillah masih tokey dan sihat.
paktam aku tokey kodai runcit. dan dulu tokey snooker (tp dah kono rush kek polis)
(dan paktam dah meninggal diumur yg agak muda, diatas penyakit misteri yg aku rase mcm buatan org (biasele org dengki sbb kaya), wallahualam)
pak ndak aku tokey petai. mmg keje dia gi masuk hutan carik petai dan jual kpd peruncit2 dan pemasar2.
(tp dah meninggal gak, 44 hari selepas paktam meninggal, dan diatas penyakit misteri juga, yg aku rase pon mcm buatan org juga)
pakchek aku tokey tembikai. yg ni skrg mcm ade penyakit yg aku tatau lah nak kate cemane, tp bekas tokey lah kan.
maksu aku tokey bahulu. ade kedai kat basten pil4h, bahulu maksu namenye..
makngah aku tokey baju (tukang jahit sebenanye ahahahaha tanak kalah kan, nak gak sebut tokey kan)
maktih aku x keje apepe.
mak aku pon x keje apepe, prolly sbb dari kecik dia x duduk dgn nenek aku, dia duduk under makcik dia. sbb makcik dia xde anak perempuan..


so basically, family mak ialah dlm bisnes-culture.
dulu aku ingat sbb nenek aku ni anak cina (moyang aku cina), that's why lah sume adek badek mak suke bisnes bisnes nih.
tp, bile dah dgr lagu waris ni, aku rase mcm hnm, adakah sbb suku dia? suke carik duit?

currently listening to:waris - duit den botingkek2
currently feeling:malassssss
i wanna be:a supermodel

4 comments:

suzzette said...

ahahhahaha

eLLe said...

Cikpah... mmg banyak kali kita dgr dan perhatikan yg org negeri sembilan ni gile keje dan cari duit. Specially yg dr rembau. Dan kebanyakan dr org negeri sembilan (pure) gile keje cari duit tu dtg dr suku paya kumboh. Ini org KL yg cakap. Duit aku pun asik habis je. Mungkin den dari suku solonggang..

eLLe said...

Cikpah... mmg banyak kali kita dgr dan perhatikan yg org negeri sembilan ni gile keje dan cari duit. Specially yg dr rembau. Dan kebanyakan dr org negeri sembilan (pure) gile keje cari duit tu dtg dr suku paya kumboh. Ini org KL yg cakap. Duit aku pun asik habis je. Mungkin den dari suku solonggang..

hh said...

aahahah elle suku ape sebenanye? kite mcm pemalas giler, ramai ajak berbisnes semua kite maleh nak layan...