Friday, April 5, 2019

++the one with balasan

so last-last month i've been hit by a car, my car was being hit by another car, on road, during a traffic jam. yeah i know, semua salah pelanggar lah. i think he was using his phone kot, bam, langgar aku.
but that's not what im gonna write.
aku nak cakap pasal hukum, something like karma.

for me, setiap yg terjadi, mesti ade sebab kenape nak terjadi kat diri kita.

aku rase aku dah bukan mcm dulu, no more total finger pointing sumpah seranah org sahaja.

sekarang ni, each time aku ditimpa musibah, di tipu hidup2, di beri sebuah problem besar,
aku slow slow akan start muhasabah diri sendiri, there must be something that i did to cause this..
it can be anything.
like tidak memudahkan org lain menggunakan jalan contohnya, or tengok je makcik duduk tepi lrt tu without hulur duit, or berlagak dgn ofismet, or tipu parents (ni mmg terpaling!), or mengeluh bila kena suruh.

contohnya ade sekali tu, ade org nak potong queue kat jalan, and i didnot help him, (who knows maybe he really urgent or he was out from some simpang x dpt nak masuk the main lane or something else kan), pastu esoknye, aku pulak yg urgently need to keluar from simpang rumah (from guard house) to the main road, tp sorg pon taknak bagi i lalu :((
(gerammmmm sgt tp cpt cpt istighfar sbb padan muka aku, semalam sombong kan taknak bagi org menyelit kan!)
haa gitu. contoh paling cpt Allah kasi balasan cash didunia
balasan kat akhirat tu toksah ckp sbb belom lagi kan.

so think think think, each time, aku nak selfish ke, susahkan org ke, susahkan parents! terutamanya, tipu sesape ke, berlagak ke, being hipokrit ke, think of all the karma that will return back,
maybe not at the same types of  perbuatan yg kite telah lakukan,
maybe susahkan org dibalas dgn ditipu org,
maybe menipu org dibalas dgn kemiskinan,
maybe being hipokrit menipu sosial by being konon alim dan holier than thou dibalas dgn penyakit2 misteri,
maybe jugak menindas org lemah dibalas dgn dpt bonus ciputtttttttt je. huhuhu.
(skrg ni, aku tgh ditipu ni. maybe inilah salah satu balasan sbb aku degil, malas dan tak belanja ofismet kot)

stop blaming other people.
stop thinking about what people do to you.
start reflecting diri sendiri.
start giving, caring for people you love, start senangkan hidup org.

jika kita susahkan hidup org lain, Allah akan susahkan hidup kita.

tapi jika kite senangkan hidup org lain, keluarga kita, kekawan kita, insyaAllah, segalanya dipermudahkan sahaja urusan kita.

2 comments:

phachat said...

sis inshofffffffff

videLcute said...

tq for insoffing over by my shitty writing :p