Tuesday, March 8, 2016

++the one with handphones

harini ramai org dok share/fwd kenangan2 diorg dgn phone nokia.
to be honest, ya aku x terkecuali berkenangan manis sgt dgn nokia ni.

my first phone was a nokia.
i was among the poor ones in uni, i only managed to buy the phone after my 2nd year at uni.
tu pon beli peachy punya, she wanted to letgo sbb nak beli baru.
sedih pulak daku mengenangkan kemiskinan ku dizaman itu.
i dunno / cant remember which model, but it look something like this:

besar gedabak dan berat, kalo baling kat kepala konfem pengsan ni.

selepas beberapa ketika, aku mula kumpul duit (dan bekerja di amcorp mall part time sambil, well, mengedate tody baby) dan membeli pula henfon gemok pendek ni:
nokia 3310

wow, punyala aku bejimat cermat nak beli henfon ni yg maybe murah gila kot utk org lain, tp tidakkk bagi aku. aku hidop atas duit scholar petr0nas tu je... so aku mmg xde kemewahan hakiki.
dan, aku rase dlm byk2 phone, 3310 paling cute sampai skrg aku rase ia cute.
serius kiut. aku mmg suke betul bebende gemok pendek ni kot. amm amm.
lama aku guna.
aku x ingat actually adakah aku gunanya sehingga my 1st job at d4mansaraperdana itu.

the bridge between 3310 and 6100 was quite blur.

sehinggalah nokia mengeluarkan phone with colored screen. aku mula menggelenya dan meukar pula kpd phone ini sekitar tahun 2003 or 2004 kot:
nokia 6100

yg ni aku suka sbb bunyi dah start polyphonic (3310 monotonic kot?)
dan colored screen ofkos. mcmkan bole nak begamba gamba sgt kan. takdo gunonyo pon berwarna pon.
ini sebuah video aku dgn phone ni: (wow siap ada rakaman video)
aku tatau aku bergayut dgn siapa, tp i knew it was about our trip to tioman dulu, dan aku tatau aku ignore call siapa, most probably si siksaikel lah kot yg ku ignore tp kenapa? hnmmm


tapi, kecanduan berhenfon canggih (lah jugak time tuh), tidak berpanjangan.
aku tertinggalnya dlm panggung wayang di midvalley megamall tuh.
fuh.instead of aku dipujuk sbb nangih henfon hilang, aku dijerkah pula oleh si naga ex-bf (siksaikel) tersebut... dasar sungguh.
nasebaik aku ade memblognya dulu sbg bukti :http://videlcute.blogspot.my/2004/07/012-6158695.html
hehe.

and that was only around 2months before my flight to UK.
takkan la nak membeli phone baru kan. aku gila sekejap mase tu.
duit mmg ketegangan sgt. dgn nak kene beli laptop lagi, nak beli winter clothes lagi, buat visa buat passport bagai. hampir je aku rase nak givap dan xjadi fly.
tp nasebaik jugak lelaki naga tadi telah memberi kata2 semangat utk meneruskan nya. dan meneman aku kesane kemari menyetelkan visa passport semua tuh.
ikotkan mak aku, dia dah ckp tapayah dah. huh.
walopon begitu, lelaki naga takdapat membantu dari segi uwang, dia miskin gila mase tu (skrg dah kaya, dia lupakan aku, chibai punye botak!)
so, dia x dptla nak sweet2 bagi aku phone baru ke ape.
makanya, aku tataula cemane, si cana (nama irc x-americana tu sbb dipanggil cana, nama sebenanya f4hmi) (yg kaya mase tu sbb dah keje kat c3lcom rasenye) dtg membawa sinar. seriously like a knight in shining armor. ;))
dia la yg kasi aku pinjam phone dia ni. nokia juga, tp tataula ape jenisnya, tp yg mcm didlm gamba dibawah.
nokia camni

canggih juga phone nya utk ketegeri zaman tersebut (2004). polyphonic and colored screen.

ok, kemudian, aku pon pergi UK.
sungguhlah byk tawaran2 menarik pasal henfon di UK tu berbanding malaysia.
kite bole dpt phone percuma with a bond dgn monthly commitment based on which plan we chose (mcm yg ditawarkan skrg lah, dulu takde tawaran2 cenggini kat malaysia ni)
cumanya, mcm biasala, aku x kaya dan mmg 100% bergantung kat scholar je. aku mmg dari uni mmg x dpt sgt duit from parents, jrg jrg la. mmg mostly guna duit scholar je.
so, aku terpaksa akur dan memilih yg monthly commitment cukup2 makan je la.
so aku amek phone ini.
samsung mcm ni. x sure apanama...




dan aku gunanya sampaila blk malaysia....

kemudian, setelah mula bekerja semula, dan setelah pandai berhutang keliling pinggang (kad kredit), aku mula terjebak beli phone yg ade internet.
mase tu (2006), iphone belom wujud dan smartphone yg ada pon dopod kot.
tp aku memilih nokia sbb lebih stable. so aku belila phone ni.
nokia n80


gila, walopon boleh touchscreen dan mempunyai internet (wifi), gila susah nak mampos nak browse.
dgn skrin keciknye, dgn kipad yg bukan mcm kibod nye...
aku givap dan terus gi jual (guna beberapa bulan je)(tak ingat jual kat sapa tah) dan membeli my first smartphone. iaitu dopod..

ini phone tu: dopod 838pro

okla, senang guna gak (but ofkos tidakla semudah smartphone skrg ni)
aku guna sampai lah speaker dia dah x keluarkan bunyi.

dan bermulalah kedtgan iphone ke dunia ini.
mase iphone 3, aku masih bertahan sbb whatsapp pon belom glemer lagi.
tp, lepas tu aku tatahan, aku mula bekobakoba nak pakai iphone. tp sbb iphone 3gs dah nak keluar, so, aku tunggu.
keluar je iphone 3gs, aku terus garap!
(garap katanya)
iphone 3s


biasalah apple. asyik2 keluar model baru.
keluar je iphone4, aku tuka pula kpd iphone 4


iphone 5 aku x tuka apapa sbb bentuk dan saiz sama je.
tp, bila iphone6 keluar, aku tuka lagi. tuka kpdnya iphone 6



kehadiran iphone 6s x menggugat aku sbb mcm yg terjadi kpd transition iphone4 kpd iphone5, xde perubahan bentuk dan saiz sgt.

dan, buat mase ni, aku x minat sgt android.
takde sbb yg ketara, maybe just because i am a bimbo je.

sekian, wassalamu.

currently listening to:bunkface - darah muda
currently feeling:dah laparrrrrr dah
i wanna be:a supermodel~

No comments: