Thursday, July 31, 2008

++237 the one with karma stories

karma.
hidup kite ni mcm roda, as most people always always said.
kdgkale kite kat atas, kdgkale kite kat bawah. korang suke duduk atas ke duduk bawah ek?
so, mcm bile kite kat atas, we tend to do everything towards our lust, tanak pikir kesan2 dia, kesan towards our own self, or towards people around it. around the things that we did lah. bile kite dah kat bwh, baru semua mende kite pikir, kite amek tau, kite kesan, kite rasa, kite tegah, kite rujuk, kite dengar, kite selam, kite felt the drift.

contohnye dulu aku kurus.
i didnt notice how many heart had i broke around that time by always saying perkara2 membangga diri seperti:
'ala, makan je lah, aku makan banyak je, takde gemokpon'
or 'ala, takde exercise pon, buat ape ko susah2 exercise ni, aku takde pon nak exercise, malas lah aku'
or 'ko ni pe hal nak skip2 makan malam ni, aku ni makan banyak gile ok, takde pon risau2'
or 'kecoh ah ko ni nak diet2, makan jer, kalo nak gemok tu, gemok jugak'
or.. byk lagi.
yes that time, aku mmg piranha gile babi. makan byk gile, tapi tak gemok.
tatau apsal.
skrg, makan lebih sikit je, naik 5kg. sikit lagi nak jadik adibahnor. no offence adibah. peace :-h.
and it really pissed me off when people yg kurus yg susah gemok cakap perkare2 seperti diatas. about tapayah diet lah, about bangge dia makan banyak lah, about dia hairan apsal aku nak diet lah. about how she/he salu makan tengah2 malam, dan tak pikir pon pasalgemoklah. wateva.
ko bodoh ko tau tak? bodoh bodoh bodoh. buwek.

ok, emo aku menyirap tetibe.

itu baru satu contoh.

2nd contoh, psl lelaki.
dulu, aku takde bf. ade pon mcm takde. aku takesah, ko nak mampos ke ko nak ade penyakit ketuat kat kotey ke. semua aku takesah. i live a very self-centered life, that time.
so, bile ade kwn2, or ade news about a girl nak minom detol sbb bf dia tinggalkan dia, or ppan yg sanggup nangis airmata darah, or ppan yg go drug-ging juz because of one tiny punai, or girls who tibe2 drpd bersopan giler pakai tudung atlis, bertukar menjadik minah clubbing yg seksi mcm azza-elite, i'll go scream: yek elleh psl lelaki sorang pon ko nak jadik mcm tu apsal???
or, yek eleh, kan byk lagi laki lain???
or, bodoh giler, bukannye takboleh hidup tanpe lelaki. aku ni boleh jeee takde laki idup je pon..
or, semua bende mementingkan diri yg tidak mahu pikir perasaan perempuan yg ditinggalkan itu.
now, that i am madly in love with this so-called 'kumbang bukan sekumtum' people, the less i want to hear is people who tend to say "ala ch3 pah, kan ade ramai lagi lelaki lain, tgk mcm aku, takesah pon" wateva bla bla bla bladehella.
paling cibai ialah mcm ko nak ckp camtu, tp, ko dah kawen ke, dah betunang ke, pastu nak suh aku jgn risau sbb ade ramai lelaki, ko tau tak susah utk sa-orang perempuan itu melupakan org yg telah dia cintai mcm mencintai sebuah diri dia yg lain, not like we were in love with a car, that we can easily buy a new one, or a bedsheet, or a shampoo, or a brushteeth [ke tooth? bodoh lah english aku], or a guitar. kan?
macamane kalo aku doakan ko becerai? macamana??? macamana kalo laki ko berkotey tinggi eh bernafsu tinggi lalu mengeluarkan hajat nak berbini dua, perlukah ko dgn senangnye nak lupakan dia? takkan boleh buat kan?
pade mase itu dimanakah kata2 kau dulu yg kononnya kau boleh hidop tanpe lelaki itu? atau kononnya ko sekali petik, 10 yg dtg tau, kalo 10 yg dtg tetap tak dpt nak kasi hanya 1% kebahagian yg sama mcm yg dulu apakah ertinya kan?
sila dgr lagu "semua tak sama".
ok, this very one topic, is very very very subjective topic. kalau ko diskas, sampai esok mmg tak abis, tapi, sampai setahun pon sebenanye takkan abis.
the point is, we will nvr gonna be the one who'll be at the top all the time, kite mungkin jadi org yg mengkate2kan perkataan2 keji yg org tanak dgr, or worst, kite ialah org yg tepakse mendgr perkataan dumbass.

contoh 3 psl laki org.
ketika ko mempunyai bf kacak yg memelukmu sepanjang tarian, atau yg memegang tanganmu ketika berjalan, tibe2 ko terserempak dgn kwn ko dgn laki org, ko akan dgn cptnye melatah dan mengumpat dan mengate dan mengutuk kawan itu. ko ckp dia bodoh, nak cintai laki org, nak korek harta laki org yg kaye, desperet, taklawa sampai tepakse rembat laki org, mengikot nafsu, dan bermacam2 cacamerba.
sedangkan, suatu hari nanti, bila kau sendiri terjatuh cinta ke atas laki org lain pula, ko mula pandai pula salahkan isteri org itu yg tidak pandai menjaga suaminya, atau ko ckp ko tak sengaja terjatuh cinta, atau kau sayang sgt sampai tak sanggup memikirkan mengenai statusnya, atau kau rasa ko betul sbb ko lagi lawa drpd bininya. pada masa itu, dimana sumpahan kau terhadap kawan kau yg dulunya kononnya telah bodoh dan menggoda suami org?
mungkin hari ini aku jadi org yg kutuk2 org yg nak merampas suami org, tp, mungkin tidak lama selepas itu aku yg jadi mangsa yg mencintai laki org kan?

ok, mungkin aku kurang pengalaman di bidang contoh no.3 tersebut diatas, simpang malaikat 44, nauzubillah min zalik, takot ok. tapi, u get my drift kan kan kan?

so, what's my whole point?
lambat benar aku nak sampai ke tujuan aku.
its easy, ko jgn berlagak, yer, ko mungkin tak sedar yg ko telah berlagak.
tapi, ya kau berlagak dowh.

satu umpamanya, kalo ko dah kawen, or even better, ko dah ade anak, ko jgn lah, tolonglah jangan, pandai2 nak ckp :
"ch3pah, ko bile nak kawen?"
or "ch3pah, ko ni tanak kawen ke? kawen besss worr"
hell yes aku tau kawen bes, walopon maybe in one department ituh.
or "ch3pah ko nih tanak kawen lagi ke? kite ni makin lame bukan makin mude, kang sampai ketua tak kawen2.. kawenlah cepat, jgn tunggu lama2"
dan wateva related retarded plus stupid like frog questions.

there's always, always a turn for everyone of us, to be at top, or to be at bottom.
kite hanye merancang, tuhan yg menentukan. unless, ofcourse, kalo ko kiasu mcm khairy jamaludin.

baru tambah nih:
ade jugak yg tak paham ape aku ckp ek.
aku tak ckp yg aku tanak kawen ok, aku nak ckp yg aku nak kawen, tp, dah tuh blom ade org masok meminang, so, ko tayah nak buat assumption yg juz bekoz aku blom kawen bermaksod aku tanak kawen. ~x(
currently listening to:mocca - sebelum kau tidur
currently feeling:emo tahapehapetah
i wanna be:a supermodel

15 comments:

melloyz said...

emo seh .. terasa api kuar kot monitor aku.. :p

Taqiyuddin said...

kewl! ko memberi harapan kat aku la. (erm tapi tak berkait dengan relationship mahupun kotey dan punai.) but then again, aku mmg always berpegang dengan analogy roda hidup nih. tapi kengkadang tuh terlepas gak arr.

p/s: best gak lagu background ko nih. sapa nyani?

Anonymous said...

kalau aku yg tanye xpe kan chepah??.. sbb kite kan satu kelabb.. ko bile nak kawen chepah??.. nanti dah tua dah xde org nak baru nak nyesal.. hehehe.. tapi series.. aku yg berada di pihak ko rase rimaaassss okk... bapak aku pon x bising yg korang sume sebok2 apahal??.. ko ingat mencari suami same cam mencari kasut??.. tetibe teremo jugak..

eLLe said...

Aku setuju dengan irnfrick ni.. Mak bapak aku lagi suka aku single mcm ni pasal dia tayah keluar duit untuk majlis kawen.. (agaknya laa..) sbb tu la dia tak pernah tanya.. muahahaha..

Kawen bukannya best sangat pun..

Allaaa.. Sumerang ada jodoh masing2..lambat atau cepat je kan..

Kalau takda jodoh sangat, come joint me and Along.. Kitorang dah isi borang rumah orang2 tua.. Together2 we go there lah..

minn said...

kak hasifah! i'm sooo with u laa on this..sgt setuju..!hihihi

videLcute said...

imahan: bile bace balik, aku rase haah emo nyer aku apsal ek?

taqi: harapan apakah tu? ko dah kawen dan ko dah ade anak, so, harapan ape kah?
lagu bekgron: sugarcult - pretty girl. bes kan?

irina: ko pulak bile nak kawen? ahahahahahaha..
nanti dah tua org dah tanak baru menyesal<---masalahnye skrg ade sgt lah kan org yg nak? buktinya: takde sape pon try masok meminang aku pon :-?? hell bilaaaa mase pulak aku pernah ade org nak tuh?bila????
kalo ko takat nak main2 ngorat2 kenyit2 mate tuh sumer adekah kite patot rase org tuh dah nak kat kite? owh this shit is gonna make me pulling over to another entry this comment column itself.

elle: ha baguslah tuh, nanti ai cop katil sebelah yuh yeh, agak2 kalo malam2 ai resah gelisah, ai boleh lah gi pelok yuh, iuewwwww *blushes*

minn: good! siapa kamu?

Anonymous said...

ahahhaha... aku sgt setuju kesemuanya... patut la ko tak layan aku YM ko semalam.. rupenye tgh type entry emo. hoh! avril jom...!

Anonymous said...

cp, pesal ada khairy jamaluddin kat akhir tuh..hihihi

videLcute said...

sue: bile mase ko ym aku? siang or malam? siang akau trening, malam keneksyen brodben aku mcm pundek.

chy: tihihihi dia kan contoh manusia paling kiasu:-s

minn said...

juniormu..najmin..ekekeke..silent reader gitu

Anonymous said...

ni emo peringkat tertinggi hikmat dewa dewi nih.. cuak ai baca :-j anyway ayat last tu tak tahan 8-x

Anonymous said...

tapi, kalau dah kawen pon soklan manusia2 lain tak abes kat situh jek

kang tanya biler nk dapat anak

kalau dah dapat anak nombot satu, tanya pulak biler nk dibagi adik

kot2 dah bagi adik, tanya pulak takkan dua orang jer dah setop

pehtu tanya pulak biler nk beli umah sendiri

dah beli umah flat, tanya plak biler nk upgred apt

biler dah beli apt, tanya plak biler nk beli umah atas tanah

tanya biler nk pi haji

bla bla bla

Anonymous said...

hahaha aku agree betul ngan anon yg ckp pasal tanya2 nih..bila nak beli rumah pon orang nak tanya kan? tah pape.

videLcute said...

minn: oooo, x engat, tp, kalo tgk muke mesti kenal punyer. thnx for visiting hehehe.

lely: u ade rase mcm panas2 tak?:D just so u know, nothing in here perli u ok.

anony: ya ya i know, tp, aku rase soalan2 tersebut xlah sepressure soalan psl bile nak kawen tuh.

eh actually, aku bukan annoyed dgn soalan "bile nak kawen?" tersebut, tp, aku annoyed dgn org yg sarcastically tuduh kitorg yg tak kawen lagi nih tanak kawen, as if kitorg mmg pilih utk tanak kawen lagi. u understeng wak ai ming dok??

chy: itu kdg2 org sajeje carik topik nak beborak ngn ko tuh:D

videLcute said...

tambahan sendiri: aku rase, soalan 'bile nakkawen' tuh takbleh celen ke'pressure'an nak jawab soalan dibawah:
1."bile nak abis study?" [ini utk org yg patot dh abis study tp x abis lagi due to certain circumstances]
2."bile nak keje?" [ini utk yg baru or agak lame dah grad tp blom dpt keje]

hehehe. kesian. been there.