Tuesday, January 26, 2016

The one with era pagi tadi

Pagi tadi aku melalak lagi, yg tahap terhinggut2 tuh.
Bukan sesiapa kacau or sakitkan hati aku pon tp sbb johara.

Ade laswik, ade caller ni ckp anak dia teringin sgt nk jumpa mak jemah. And mak jemah baikhati, harini dia jemput mak dgn budak ni dtg konti jumpa makjemah.

Aku memule tatau, ruparupanya budak ni cacat penglihatan. Katsitu mmg dah start sedih dah, tp, sbb johara dan makjemah ni dok buat buat lawak lagi, so takjadi nak bape sedihlah kan.
Tapi sekali tu, ray ke makjemah tah pi tanye, bila start xbleh nampak langsung ni?
So mak budak ni pon start cerita la.
Memule adib (nama budak tu) jatuh, pastu dahi dia bengkak. So mak dia bwkla p klinik.
Doktor tu ckap xde pape ni.. "Ibu bawak balik la adib, dahi dia boleh sembuh ni, cuma doktor rase samting wrong dgn mata adib ni, ibu kene bwk p hospital cek"

So, mak dia bwkla adib p hospital putrajaya utk cek mata adib.
Mase tu la baru tahu, mata adib ade kanser stage 3 dah. So kene operet buang mata sebelah.
Lepas beberapa ketika, (rasanya bulan april kot) 2015, doktor nasihatkan buang lagi sebelah sbb takut merebak sampai otak.
Hooii aku nangis sambil menaip..

So mak dia bgtaula adib. Adib, ok ke kalo buang mata lagi sebelah and adib ckp ok..

So dia operet buang another mata tu.
Lepas operet tu, adib bukak mata dah gelap, so dia tanye ibu dia..
"Ibu, dah siang ke? Kenapa gelap ni?"

Wohhhhh ohhh ohhh aku tatahan nangis

Pastu mak dia ckp "mmg gelap ni adib, tido ya nak, adib kena rehat" camtu

So adib tido, sampai esoknya dia bgn dia tanye lagi..
"Ibu, dah siang ke belom? Kenapa gelap ibu?"

Studio sunyi. Aku tatau kalo aku jadi johara ape reaksi aku kat situ, tp kalo aku ialah aku, ill definitely cry like mad.

Aku terus teringat segala makneka ahli keluarga aku.
Ya allah lindungi aku, ibubapaku, adikberadikku, anak2 buahku, & seluruh ahli keluargaku & teman2 rapatku.

I cant imagine if im in mak adib 's shoes, apatah lagi in adib's shoes.

Jgnlah aku diuji dgn dugaan sebesar itu.

Aamiiiinnnnnnn....





Sent from my iPhone

No comments: